Meningsfullt eller meningsløst å blogge?

Som leder av Volvo begynner jeg å blogge for å komme i tettere dialog med deg!

ØysteinHerland_24Jeg gleder meg til å dele litt med dere hvordan det er å ha – sett med egne øyne – verdens beste jobb. 

De siste ukene har jeg vært utålmodig etter å få min egen blogg på luften. Jeg både gleder meg og gruer meg til å starte opp.Som leder av Volvo er det viktig å kunne kommunisere med – og motta innspill fra – både eksisterende og mulige nye kunder.  Jeg tror en blogg er en smart og enkel måte å oppnå denne dialogen på.

I min bransje skjer det noe hele tiden, og det er derfor alltid saker som jeg ønsker både å dele og debattere med dere.

Det gjelder naturligvis saker i Volvo, men også hvordan endringer rundt oss påvirker både ditt og mitt liv.

Sikkerhet og miljø står selvsagt høyt på min agenda, men som bilentusiast skal jeg også etterhvert ta dere med på noen av mine egne biltester.

Kanskje skal vi starte en liten dialog allerede?

Hva synes du om at jeg som leder av Volvo i Norge skal blogge, er det meningsfullt eller meningsløst?

La meg høre hva du mener.

30 thoughts on “Meningsfullt eller meningsløst å blogge?

  1. Hei, først litt skryt: Volvo Norge er flinke i sosiale medier med info om nye modeller, nytt sikkerhetsutstyr og ellers profilering av merket Volvo. Dette er viktig for å nå stadig nye målgrupper (kunder) og gir også eksisterende kunder en god følelse.

    Så til en utfordring jeg vil at dere skal se på: I Norge har vi en klubb som heter Volvo Car Club Norway (www.vccn.no). På forumet går diskusjonene om små og store ting rundt bilmerket, modeller, teknologi, service, reserdeler, oppgraderinger etc. Jeg savner at Volvo er mer tilstede på dette nivået. Man kunne f.eks. publisere viktige bulletiner uten dermed å måtte gå i detaljerte dialoger.

    En siste ting: Jeg har skrevet til lokal forhandler (Frydenbø), Volvo Norge og Volvo Sverige ang ettermontering av DAB-radio i V70/XC70 fra MY2008 (biler uten DAB-prep). Ingen av partene kan svare på hva Volvo gjør med dette og om det kommer løsninger for original ettermontering med det første. Har du et svar på dette?

    Lykke til med bloggen din.

    • Takk for feedback :) Jeg skal se på hva vi kan gjøre med publisering på Volvo Car Club Norway. La meg få komme tilbake på det.
      Ditt spørsmål om DAB finner vi ut av, jeg svarer på dette så snart jeg kan her på bloggen eller vi kan gå litt bredere ut på Facebook sidene våre

    • Hei igjen,
      Jeg har undersøkt litt rundt dette og det er faktisk litt komplisert dette. Imidlertid tror jeg at vi har svarene til deg, men vi tregner litt mere informasjon. Kan du være snill og sende dine kontaktdata til oss på kundestr@volvocars.com så tar vi det direkte med deg derfra ?
      Med vennlig hilsen Øystein

  2. Hei!

    Blogg er bra og gir en optimal mulighet for kommunikasjon. Så her er det bare å fortsette!

    Så videre til et spørsmål om bil. Volvo har i mange år hatt XC-serien på veien med XC70/60/90 og dette har fram til XC40 alltid vært ganske store og “familiebil” fokusert. Med XC40 kom endelig en bil som også passer for en som meg som fortsatt er ung, uten familie, men som liker å ta en tur på fjellet både sommer som vinter. Og her er høyere bakkeklaring og firehjulsdrift absolutt en nødvendighet. Skuffelsen har derfor vært stor når XC40 kun kommer med firehjulsdrift og bensinmotor. Med Norges bilavgifter blir bilen alt for dyr og havner jo fort nærmere XC70 og XC60 prisnivå. Så det store spørsmålet mitt er når kommer XC40 med diesel og firehjulsdrift?

    • Takk for fine og konkrete tilbakemeldinger  Når det gjelder hva fremtidige modeller kommer med er det litt hemmelig naturlig vis. Det er selvsagt viktig å få de rette motorene i det norske markedet når vi har det avgiftssystemet vi har. Opprinnelig var det bare planlagt en T5 med AWD på V40 CC men etter sterkt påtrykk fra oss i Norge tok ingeniørene våre frem en T4 først og fremst for oss. Vi jobber videre mot våre utviklingsingeniører så får vi se etter hvert hvor langt vi klarer å komme. Jeg lover å holde deg og andre interesserte orientert så langt jeg kan.

  3. Hei og gratulerer med ny blogg!

    Som toppleder er det viktig å kommunisere med kundene sine, uansett om det er du selv eller andre som skriver på diktat fra deg. Bra!

    Som bilentusiast og eier av en rekke Volvo-modeller opp igjennom savner jeg muligheten til å skreddersy din helt spesielle Volvo ved bestilling av ny bil. I Sverige samarbeider Polestar med Volvo og i Tyskland Heico. Når kan vi bestille en Volvo i Norge med styling og tuning ifra en av disse to?

    Mvh
    Anders

  4. Hei og gratulerer med ny blogg!

    Som toppleder er det viktig å kommunisere med kundene sine, uansett om det er du selv eller andre som skriver på diktat fra deg. Bra!

    Som bilentusiast og eier av en rekke Volvo-modeller opp igjennom savner jeg muligheten til å skreddersy din helt spesielle Volvo ved bestilling av ny bil. I Sverige samarbeider Polestar med Volvo og i Tyskland Heico. Når kan vi bestille en Volvo i Norge med styling og tuning ifra en av disse to?

    Mvh
    Anders

    • Takk for innspill. Vi har vurdert Polestar også for Norge, men med det avgiftssystemet vi har i dag vil tuning føre til ytterligere hk avgift på våre biler inn i Norge, derfor har vi besluttet å se dette litt an. Er det mange som ønsker dette, vil vi se på dette på nytt. Dine ønsker er med dette notert 

  5. Hei.

    Er eier av min 3 Volvo og Volvo har alltid stått meg tett til hjerte. Leverte min Volvo V60 modell 2012 til service hos dere på Bilia Økern mars 2013. Der skrøt dem på seg både med levering og via annonse ut til kundene egen service ansvarlig. Egen verkstedmann som tar imot deg og passer på bilen. Og leverer personlig tilbake til deg.
    Jeg leverte min strøken nye stolthet på service i mars og fikk den levert tilbake bukket og opprivet på siden. Ingen vil ta ansvar og kampen for meg har vart nå i tre måneder. Neste ut for meg er Vg og Tv2 hjelper deg for dette er ikke akseptabelt.
    Mitt forsikring selskap sier at jeg ikke skal gi meg da Volvo verkstedet på Økern må ta ansvar. Men ingen ting skjer her….jeg kommer ikke igjennom….Vil du som direktør reagere her og ta ansvar før dette går videre. Hilsen frustrert tidligere Volvo kunde mvh May-Britt

  6. Hei Øystein!
    Jeg møter deg på oppfordringen om tettere dialog med kunden.
    Jeg kjøpte en ny Volvo V70 i juli 2011 hos Frydenbø Minde. Denne har det vært feil med bl.a. Infotainmentsystemet og mye annet fra første stund. Infotainmentsystemet hang seg fullstendig opp til tider og jeg fikk ikke betjent noen funksjoner, jeg måtte stoppe motoren, slå av tenningen, åpne førerdøren og starte bilen på nytt for å få det til å fungere igjen. Jeg ønsket å heve kjøpet etter 5-6 verkestedsbesøk uten at denne feilen ikke var utbedret, men ble avvist av både Volvo Norge og Frydenbø Minde. Det gikk et helt år før feilen ble rettet, en feil som faktisk var kjent i Volvo-systemet. Jeg så meg nødt til å kontakte Forbrukerrådet (Frydenbø engasjerte faktisk advokat), vi inngikk til slutt en minnelig avtale om at det som var av feil på bilen skulle rettes. De hadde (igjen) bilen inne en hel uke uten å gjøre stort. Jeg fikk i ettertid, for andre gang, utarbeidet en NAF-rapport som konstaterer feil på bilen bl.a. med motorstyring og aircondition kompressor m.m. Feilene er ikke rettet og Frydenbø sa seg ferdig med saken og ville ikke foreta seg noe. De mente jeg hadde diktert hva NAF skulle skrive.

    Etter omtale på FB og Broom endret de plutselig mening og jeg var på Frydenbø sin avdeling i Kjøkkelvik i går for å få en “second opinion”. Der fikk vi konstatert at Air Condition kompressor ikke virker i det hele tatt! Denne manglet gass. Verksmesteren der sier at flere av tingene jeg har påpekt er vanlige feil som er kjent i Volvo-systemet og det har vært flere klager på dette fra andre kunder. Alt dette klarte ikke Frydenbø Minde finne ut av og nektet å gjøre noe med. Det jo rart at et annet verksted ikke hadde noen problemer med å finne feil/mangler ved bilen.
    Jeg har snart to år etter jeg kjøpte bilen fått utbedret de fleste feilene, men fremdeles er det feil som Frydenbø ikke vedkjenner seg og nekter å utbedre.
    Bl. a startproblemer som oppstår på ulike tidspunkt, bilen vil ikke starte og symbol for motorfeil lyser.
    Jeg trodde Volvo er et såkalt premium-merke og jeg hadde forventninger til at det stemte. Det er kjedelig å kjøpe en ny bil som har mange feil og i tillegg møte så dårlig kundebehandling hos forhandler. Alle biler kan ha feil, men verkstedet kan i det miste utbedre disse eller innrømme at de tar feil.
    Det ble mye negativt her, men av positive ting kan jeg si at bilen er meget god å kjøre og jeg håper at noen kan overbevise meg om at jeg skal kjøpe Volvo neste gang også. Slik det er nå blir det helt sikkert et annet merke.

    Håper på et svar fra deg, positivt eller negativt.

    • Hei Jarle,
      Dette var en lang og lite hyggelig historie.
      Er du snill å sende oss ditt telefonnummer på kundestr@volvocars.com så skal en av oss ringe deg og se hva vi kan gjøre for deg
      Mvh – Øystein

    • Hei.
      Fikk en epost fra kundesenteret med bekreftelse på at de hadde mottatt meldingen fra meg for 2 uker siden, men har ikke hørt noe siden. Er jeg glemt eller..?

  7. Hei! Fint at du er på nett. Publiser på FB også om du ikke gjør det.
    Ser etter en par år gammel V50 om dagen og kom over denne bloggen. Jeg er ca 40 år og har veldig gode følelser for Volvo. Satt alltid i en eller annen 240. Dere burde utvikle en “ny” 240 for sånne som oss. Tenker nordisk natur, kvalitet, ujålethet. I musikalsk drakt ville min 240 høres slik ut: http://www.youtube.com/watch?v=LMgitKv-78I ; ) Fiat, Mini osv har gode erfaringer med en tur ned minnenes dal.

    Lev vel!

    • Hei Peder,
      Takk for feedback, tar det med. Nå er det slik at bloggen er min og her er det bare meg personlig som skriver, publiserer og svarer. Jeg skriver også litt på Facebook men da under vår firma-logo.

      Mvh Øystein

    • Hei Igjen Peder,
      Jeg “mistet” siste delen av innlegget ditt. Veldig hyggelig at du trives med Volvo og det er mange entusiaster som deg :) Vi har ingen planer akkurat nå om å lage en retro, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer :)

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  8. Hei .Øystein.

    Jeg lurer på hvordan dere egentlig stiller dere til nettsider med navn knyttet tett mot deres merkenavn, Volvo. De siste dagene har det på Facebook flommet over av reklamer for en nettside, http://www.volvo1.no . Av ren nysjerrighet tok jeg meg tid til å finne eier av domenet og fant ut at dette viste seg å være et firma. Hva tenker du om slikt? Angivelig skal de drive forum, men siden det er registrert på et bilrelatert firma så er jeg litt bekymret for om de etterhvert forsøker å pense inn bilsalg og slikt. (Skal de drive med det, så burde de vel kanskje valgt et annet domenenavn?)

    Ellers vil jeg takke for din tilgjengelighet for oss eiere (og entusiaster)

    • Hei og takk for tilbakemelding!
      Takk også for kommentar om tilgjengelighet. Jeg tror sterkt på dette med kontakt og kommunikasjon med kunder. På denne måten kan vi lære og vi kan utvikle oss videre
      Så til http://www.volvo1.no.
      Å utnytte Volvo varemerket til å drive forretning er naturlig vis ikke akseptabelt, ja faktisk lovstridig.
      Vi hadde en sak for noen år siden hvor dette ble forsøkt og det ble naturlig nok hurtig og effektivt stoppet.
      Når det gjelder forum eller fag-interesser er vi ganske liberale. Vi vil nok derfor følge dette i tiden fremover for å sikre oss mot at domenet ikke driver forretningsvirksomhet. Om så er vil vi reagere deretter.
      Igjen, takk for tilbakemeldingen

      Med vennlig hilsen
      Øystein

      • Hei!

        Snakk om rask tilbakemelding :)

        At man er liberal når det kommer til forumer er flott, jeg er selv aktiv bruker av dette for der finner man mye nyttig info. Et eksempel der er forumet til Volvo Car Club Norway som har over 8900 medlemmer som brer seg med god kunnskap som mange rundt i landet har nytte av. Men jeg føler de har valgt fornuftig og valgt et domene som ikke kan forveksles med Volvo som merke.

        Ellers kan jeg nevne at min V70N denne helgen trygt har fraktet meg og familien på familietur med Barnekreftforeningen fra Bergen til Danmark :) En tur innom strandveien mellom Blokhus og Løkken ble det også, noe som var en meget så interessant opplevelse :)

        Et lite stemningbilde derfra: http://img.tapatalk.com/d/13/08/12/7a8y9y2u.jpg

        Ha en strålende onsdag :)

        Børge.

  9. Hei på deg Øystein,.. og en flott blogg dette er ,..med raske gode tilbakemeldinger!! :) Selv er jeg styremedlem i Norsk Volvoklubb og mange med meg lurer veldig på dette med Dab Radio i eldre Volvoer. Selv kjører jeg en meget meget god S60 2.0 T 2OO2 MOD. Hva blir løsningen på dette anng dab her?? :) Mange utpå forumet lurer også på dette via facebook. Jeg driver med facebook sidene og poster ut alt mulig anng Volvo både innelands og utenlands saker!! Volvo er tingen og min bil er den fjerde i rekken av “Volvo-Familien” Har hatt 2 stk 240 1 stk 850 og nå min herlige S 60. Som jeg sier til mine venner Volvo Forever. Ha en fortsatt god sommer og lykke til med din flotte blogg :)
    Mvh Geir Ralle OSLO.

    • Hei Geir,
      Hyggelig å høre fra deg.
      Ta gjerne kontakt med vår presseavdeling gjennom kundestr@volvocars.com så kan dere se om det finnes stoff hos oss som du kan bruke i publiseringen du gjør.
      Når det gjelder DAB har vi vært tidlig ute med DAB forberedelser eller DAB i bilene våre.
      Når det gjelder løsninger til eldre biler jobber vi med det og kommer til å publisere vår løsning straks vi har dette klart.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  10. After that, set up OpenSSH by opening cydia. Be prepared to ask the difficult questions and uncover what you can expect from exactly where you want to live.
    It is all right there for you to see with simplicity.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>