Vi trenger en raskere utskiftning av den norske bilparken

Vi har nådd en ny milepæl i vårt banebrytende sikkerhetsarbeid, våre politikere må følge opp 

volvo-en-millFørste uken i juli passerte vi 1,000.000 solgte Volvobiler som alle har vårt banebrytende automatiske bremsesystem.

Vi har dermed nådd nok en milepæl i vårt verdensledende sikkerhetsarbeid og er ytterligere et steg på vei mot vår Null-visjon om ingen hard skadd eller forulykket i en ny Volvo etter 2020.

Vår teknikk for automatisk bremsing inneholder flere verdensnyheter.

City Safety-systemet som er standard i våre biler og fungerer i hastigheter opp til 50 km/t, kollisjonsvarsling med full automatisk bremsing og dessuten vår fotgjenger og syklist gjenkjenning med full automatisk bremsing. 

I følge nylig publiserte rapporter reduserer vår teknikk for automatiske bremsesystem risikoen for å bli innblandet i en påkjøringsulykke bakfra med over 20 %

En undersøkelse fra forsikringsselskapet Folksam, viser at City Safety fører til en skadereduksjon på 64 % for personer i de biler som blir påkjørt bakfra der fartsgrensen er 50 km/t. I situasjoner hvor hastigheten er større og en kollisjon ikke kunne forhindres, men hvor City Safety er aktivert, reduseres skadene med ca. 40 %. 

Jeg gleder meg nå over at flere og flere av våre politikere og dessuten mange interesseorganisasjoner nå også tar til ordet og deler vår syn på nødvendigheten av en raskere utskiftning av den norske bilparken.  Vi trenger og få byttet ut den gamle norske bilparken med nye sikre og miljøvennlige biler!

En nylig rapport fra DTU (Danske Tekniske Universitetet) dokumenterer nettopp sammenhengen mellom bilens alder og personskadenes omfang når uhellet først er ute. 

Slik fungerer Volvos automatiske bremsesystem:

  •  Med standard systemet City Safety bremser bilen automatisk om føreren ikke reagerer i tid når bilen foran plutselig bremser eller stopper.  Systemet ar aktivt i hastigheter opp til  50 km/t
  • Fotgjenger og syklist-gjenkjenning med full automatisk bremsing er banebrytende.  Systemet detekterer både fotgjengere og syklister fremfor bilen, varsler føreren og bremser automatisk om ikke føreren reagerer i tide
  • Kollisjonsvarsling med full automatisk bremsing er aktiv ved alle hastigheter og kan forhindre kollisjon om den relative forskjellen i hastighet er maksimum 35 km/t. Om forskjellen i relativ hastighet er større vil kollisjonskreftene være redusert i kollisjonsøyeblikket.  Bremsene aktiveres automatisk om føreren ikke reagerer på varslingen når risken for påkjørsel bakfra med en annen bil er overhengende

Mener du at vi bør ha en raskere utskiftning av den norske bilparken ?

One thought on “Vi trenger en raskere utskiftning av den norske bilparken

  1. Pingback: Teknologi-revolusjon | Øystein Herland

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>