Selvkjørende biler – fra science fiction til virkelighet

I desember 2013 tok vi i Volvo en ledende rolle i verdens første store prosjekt for selvkjørende – autonome – biler.

Volvo-Drive-MeProsjektet heter «Drive Me – Self driving cars for sustainable mobility», og er et felles prosjekt mellom Volvo Car Group, Svenske Trafikkverket, Transportstyrelsen i Sverige, Lindholmen Science Park og Gøteborg by. Prosjektet støttes også av den svenske regjeringen.

Prosjektet skal gi myndighetene og oss viktig kunnskap på veien for å nå Volvos nullvisjon for antall drepte og hard skadde i trafikken. 100 selvkjørende Volvobiler blir benyttet under hverdagslige forhold på 50 kilometer offentlige veier i Gøteborgsområdet.

Volvo-Drive-Me-cars

Dette er veier med tett trafikk og køer, og et antall kilometer motorvei – og vi vil gi oss viktig informasjon fra kunder som benytter denne flåten av 100 selvkjørende biler.

Allerede i 2017 kan vi forvente å se de første bilene på veien.

Vi i Volvo er overbevist om at god infrastruktur og smart kommunikasjon mellom bil og vei vil ta oss et langt skritt fremover med hensyn til bærekraftig mobilitet, og med færrest mulig ulykker. Dette er et syn og et mål den svenske regjeringen og svenske veimyndigheter deler med Volvo.

Dette bør gi inspirasjon til norske myndigheter også. Hva tror du?

Vennlig hilsen, Øystein

6 thoughts on “Selvkjørende biler – fra science fiction til virkelighet

  1. Hei!

    Dette er et veldig spennende thema og jeg håper framtiden kommer til å vise at det blir flere biler som kan dette.

    Men et helt annet spørsmål. Jeg observerer at det er flere og flere biler som har “panorama glasstak” og jeg stiller spørsmål ved sikkerhten til dette. Hvor bra er disse blitt testet og hva betyr det i praksis når man bytter ut en så stor del av bilen med glass? Jeg har sett bilder av andre bilmerker med tilsvarende glasstak hvor hele bilen er blitt fullstendig knust og brettet sammen og hvor det for meg ser ut som om bilen har savnet det lille ekstra av styrken i taket. Det er heller ikke mulig å finne crashtester hvor dette er synlig eller andre tester som omtaler dette.

    Så mitt spørsmål til Volvo er: Hvor trygt er det å benytte glasstak i steden for et vanlig tak i metall?

    • Hei Simen

      Takk for kommentarer og spørsmål.

      Først av alt beklager jeg sen respons til deg. Dette har sin årsak i at jeg har løftet spørsmålet ditt til våre sikkerhetseksperter i Gøteborg for å være sikker på å kunne gi deg så bra svar som mulig.

      Våre ingeniører forteller meg at alle våre biler både konstrueres og testes mot svært høye krav, blant annet i vårt eget sikkerhets laboratorium i Gøteborg. På bloggen min finner du noen filmer fra slike tester.
      Nettopp denne testingen gjør at vi kan være sikker på at uansett hvilken Volvo du velger, velger du blant de aller sikreste biler i verden. Når det gjelder våre biler med panoramatak er det lagt inn ekstra forsterkninger i bilens konstruksjon for nettopp å sikre at biler med slik tak er like sikre som biler med tradisjonelle tak.

      Det forutsetter selvsagt at de som sitter i bilen bruker de sikkerhetssystemer som finnes i bilen og aller viktigst naturligvis, bruker sikkerhetsbeltene!

      Med vennlig hilsen

      Øystein

  2. Spennende prosjekt. Google Streetview har kjørt en flåte av autonome biler i Nevada med hell.

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car

    Jeg har sett med egne øyne hva adaptiv cruise control og Volvos City Safe er i stand til å bistå med i en stresset hverdag. En årvåken og dedikert computer er en sliten og trett hjerne overlegen. Gleder meg til 2017 :-)

    • Hei Frank,
      Takk for kommentar på bloggen min. Adaptive Cruise – Control og City Safety er bare noen av mange sikkerhetsfunksjoner som skal bidra til færrest mulig ulykker. Frem til selvkjørende biler vil vi fortsette å utvikle våre sikkerhetssystemer og du kan lese mer om det på bloggen min etter hvert.

      Med vennlig hilsen

      Øystein

  3. Hei! . Atter en gang så dukker det opp en såkaldt ” kundeundersøkelse” i postkassa mi, der du skal besvare spørsmål om service hos forhandler., samt at det denne handlet om hva slags dekk du hadde kjøpt. Tilslutt om da kjente til en 8 -10 dekkmerker/forhandler . Neste uke så ligger det vel like mange spørsmål om jeg jeg synes de forskjellige dekkmerkene i postkassa.
    I dag tidlig var jeg hos Bilia Gjøvik og skiftet olje: Parkerte utenfor porten 0710, og nøkkel tilbake kl 0735. Bra ! Men, sjøl om alt stort sett er bra, kunne noe vært bedre . Vedr såkaldte undersøkelser. Har aldri sett noen som går på ; Hvordan er DU fornøyd med din nye bil. og hva kunne vært bedre ! Har ett par punkter som dere kan forbedre på neste modell-
    1. Brytere ( knapper ) på lys i taket , greit når du skal slå på, men håpløs å finne at når du skal slukke det . Prøv sjøl.
    2. Finne frem på div display – sjekke olje , div reset, tuklete, og forskjellig fremgangsmåte ettersom hva du ” ser ” etter. Må alt være så avansert ?
    Ellers så er jeg fornøyd, så langt !
    Ha en fin dag !
    Mvh Egil

    • Hei Egil og takk for kommentarer på bloggen min,
      Undersøkelsen du viser til er nok ikke vår, trolig en undersøkelse som forhandleren har satt i gang. At du opplever den som brysom er beklagelig og dette skal jeg formidle tilbake.
      Vi sender ut vår egen undersøkelse både til bilkjøpere og service-kunder, de velges ut tilfeldig og du skal ikke se bort fra at du kan få en slik som Volvo-kunde.
      Takk også for tilbakemeldinger om forenkling og forbedring.. Vi jobber med dette nå som et av våre viktigste fokusområder og allerede på våre neste modeller vil du oppleve store endringer.

      At du tross alt er fornøyd med din Volvo er jo hyggelig å høre og skulle det være ytterligere saker du ønsker å lufte med oss eller utdype noen av områdene må du gjerne også ringe meg på min mobil 90558810

      Med vennlig hilsen
      Øystein

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>