For en fantastisk spennende fremtid!

Den siste tiden har vi i Volvo Cars arbeidet med svært spennende teknologiprosjekter.

ØysteinHerland_24Jeg beklager at jeg en tid har vært litt fraværende her på bloggen min.  Dette skyldes ikke mangel på tema, men jeg har vært sterkt fokusert og opptatt med de mange spennende prosjekter som vi jobber med. Nå er jeg klar til å dele noen spennende nyheter med dere, og jeg er også klar til å motta tilbakemeldinger på hva dere mener er viktig at vi gjør i tiden fremover.

Ny og fantastisk XC90 på vei

Mange av mine kollegaer jobber nå intenst med den forestående lanseringen av vår helt nye XC90 i løpet av høsten – av flere grunner et av våre aller viktigste prosjekter. For det første er det en stor og viktig lansering av den første modellen på vår egen teknologiske plattform. Dessuten vil denne bilen sette en rekke nye industristandarder – både sikkerhetsmessig, miljømessig og teknologisk.  Vi gleder oss fantastisk til denne lanseringen, og det er vanskelig å holde på hemmelighetene helt frem til høsten …

Men la meg fortelle litt om andre nyheter og prosjekter vi arbeider med, og hvordan disse henger sammen med våre nullvisjoner – ingen hardt skadde og forulykkede i en ny Volvo etter 2020, og vår nullvisjon for utslipp.

Autonom og sikker kjøring

For å nå våre visjoner har vi foretatt spennende valg.  Et av våre viktigste prosjekter har vi startet i Sverige – våre biler overvåker kjøreforhold, glatte veier, snø og annet som påvirker trygg og sikker kjøring, og sender så data om dette til veimyndighetene slik at de kan sette i gang tiltak som for eksempel salting og brøyting. Prosjektet er et svært viktig bidrag til økt sikkerhet på veiene. Vi har store forventninger til at dette prosjektet også skal utvides til å gjelde flere land, også Norge.

I samme kategori har vi satt i gang et prosjekt som heter autonom kjøring. Dette er enkelt fortalt biler som kjører av seg selv, uten medvirkning av sjåføren.  Vi har allerede en rekke biler i test i Gøteborg, og innen 2017 skal dette utvides til et betydelig antall biler som kjører både på utvalgte motorveier og på lokalveier i og utenfor Gøteborg.

I prosjektet har vi tatt med oss erfaringene fra biltogene som vi testet ut.

Prosjektet kjøres i nært samarbeid med svenske myndigheter, og støttes av den svenske regjering. Tilsvarende prosjekt skulle enkelt også kunne kjøres i Norge.

I tillegg til disse to spennende prosjektene skjer det også stor utvikling i det vi i Volvo kaller Connected Car.  Mange av dere kjenner sikkert Volvo On Call som et sikkerhetssystem som varsler automatisk om hvor bilen din er hvis det skjer en ulykke.  Av mer bekvemmelighetshensyn kan også bilens dieselvarmer startes fra smarttelefonen din. Eller – om du ikke husker hvor på parkeringsplassen du parkerte – kan du enkelt be bilen din om å tute og blinke.

I tiden fremover vil det kontinuerlig legges inn nye funksjoner i tråd med innspill vi mottar fra dere. Allerede nå kan du fra Volvo on Call App’en sende en destinasjon til navigasjonsanlegget i bilen. Sitter du hjemme og planlegger neste dags kjøring, sender du bare adressen til navigasjonsanlegget via Volvo on Call App’en. Neste morgen når du starter bilen vil den aktuelle adressen automatisk settes som destinasjon. Smart, ikke sant?

Avslutningsvis ønsker jeg igjen å vende tilbake til den forestående lanseringen av helt nye XC90.  For en tid tilbake gikk vi, som en av de aller første bilprodusenter, inn i et samarbeid med Apple. Vår XC90 blir utstyrt med Apple Car Play.  Det betyr at du får opp den samme skjermen på konsollen i bilen som du kjenner fra din Iphone.  Spennende det også, ikke sant? Men det stopper ikke her. Vi jobber hardt med et begrep som heter HMI (Human Machine Interface). Dette innebærer at betjening av bilens funksjoner skal være like intuitive som for eksempel din egen smartphone.

Fremtiden er digital! Hva tenker du?

14 thoughts on “For en fantastisk spennende fremtid!

  1. Hei Øystein!

    Det er en spennende tid som kommer for alle Volvo elskere, men det er én ting jeg vil trygle og be om, og det er at Apples Car Play ikke blir det eneste alternativet til bilens undeholdningssystem. Vær så snill og ikke kast ut Connected touch, men la det være et option. Mtp at Android har 80% markedsandel burde være et godt argument for å beholde Connected Touch. Det lukkede systemet til iOS er ikke veldig kompatibelt med Android baserte telefoner.

    Mvh Herman

    • Hei Herman,
      Takk for tilbakemelding. Det er klart at våre biler også skal kommunisere med Android teknologien :)
      Altså, ingen grunn til bekymring, men bare å glede seg enten man er Appel eller Android bruker

      Med vennlig hilsen
      Øystein

    • Hei Magne,
      Dette tar vi med oss videre i den teknologiske spennende reisen vi har startet på.
      Se også mitt svar til Herman om samme tema.
      Med vennlig hilsen
      Øystein

  2. Hei, den nye Concept Coupé er etter min mening det ultimate når det gjelder utvendig design, når kommer den i produksjon og er klar for salg?

    Mvh
    Tommy Egeland

    • Hei Tommy,
      Takk for en hyggelig tilbakemelding. Du og mange andre har gitt slike tilbakemeldinger og det synes jeg er veldig hyggelig. Nå er det slik at dette er en konseptbil, men det vi ønsker å vise er hvordan vi vil videreutvikle vårt design i tiden fremover. Det gjør vi med denne og de to andre konseptbilene, Consept XC og Consept ES vi har tatt frem på vår nye SPA plattform.
      Derfor er dine og andres tilbakemeldinger viktige for oss for å bekrefte at vi tenker rettm så igjen takk for flott feedback

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  3. Hei Øystein.

    Ser du nevner ganske ofte XC 90 på din blogg, og skjønner at den er det nye flagskipet. Jeg er en BMW mann helt til NÅ. Prøvekjørte XC60 2015 mod aut 163 hk, og ble meget, meget imponert. Så i dag bestiller jeg en XC60 2015 mod på avd Minde i Bergen. Skriv gjerne litt om denne bilen også, som er så fantastisk med et rå ytre, og ikke mindre invendig.

    Mvh

    Roy Taranger

    • Hei Roy !

      Først av alt, gratulerer med ny Volvo XC60 !
      Jeg skal gjøre alt som er mulig for at dette skal bli en bra bilooplevelse i tiden som kommer og lover også å skrive om XC60 på bloggen min.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

      • Hei Øystein.

        Takker for svar Øystein, og jeg bestilte XC60 samme dag som jeg skrev innlegget til deg. Får bilen mellom 11 og 17 des.
        Gleder meg som en unge, selv om det er noen gode år siden nå.

        Mvh
        Roy Taranger

        • Hei Roy !
          Nå nærmer det seg ny XC60 snart. Jeg ønsker deg lykke til !
          Med vennlig hilsen
          Øystein

  4. Hei,
    Det er åpenbart ikke grenser for hvilke muligheter som finnes med tanke på den teknologiske utviklingen. Mye av teknologien er kun tilgjengelig som kostbart tilleggsutstyr i mange år før den blir tilgjengeliggjort for “hvermansen”. Jeg lurer på om du kan si noe om når ACC blir å regne som standardutstyr i alle nye biler? Denne teknologien regnes ikke akkurat som ny lengre, men likevel er den fortsatt kostbar og ikke en naturlig del av utstyret for de fleste av oss.

    • Hei Lene,
      Takk for tilbakemelding på bloggen min. Du stiller et vanskelig spørsmål fordi du spør om alle biler. Det varierer fra merke til merke ut fra hvordan de tenker og prioriterer. Jeg kan derfor bare svare for oss i Volvo.
      Vi har valgt å la dette være standardutstyr i alle våre biler. Vi har en variant av vår minste bil som har ACC ( Automatisk klimakontroll ). I alle andre modeller har vi ECC ( Elektronisk klimakontroll ) som standard.
      Vi i Volvo tenker slik at det er viktig å ha et bra og komfortabelt klima i bilen, dette gir en behageligere kjøretur og gjør dermed også turen sikrere når sjåfør og passasjerer har det komfortabelt. Slik tenker vi sikkerhet i Volvo også innenfor dette området.
      Jeg håper dette avklarte noe av ditt spørsmål og skulle det være andre ting du ønsker å avklare eller diskutere hører jeg gjerne fra deg igjen

      Med vennlig hilsen
      Øystein

      • Hei Øystein!
        Takk for svar. Beklager at jeg var litt uklar der, men jeg tenkte faktisk på Adaptiv Cruise Control. Der er det vel ennå noen år igjen før vi kan forvente å få med det på et standardkjøp?

        • Hei igjen Lene,
          Ja det var et annet spørsmål.
          I Volvo har vi en filosofi at vi bygger opp pakker som består av sikkerhetssystemer som naturlig hører sammen. Konkret på ditt spørsmål har vi ikke Adaptive Cruise-control som standard, men har inkludert dette sammen med utstyr relatert til sikkerhet. Trolig vil det heller ikke bli standard da dette ville bli ugunstig både for kunder og for oss.
          Den adaptive Cruise controllen bruker flere av de elektroniske systemene i bilen som også brukes til andre funksjoner og det er denne fellesbruken av sensorer og systemer som er den optimale løsningen.
          Hos oss har vi bygget en sikkerhetspakke som vi kaller Driver Support Pakke
          Denne består av:
          Kollisjonsvarsler med auto brems
          Automatisk avstandskontroll til forankjørende bil
          Fotgjenger og syklist varsling med auto brems
          Kø-assistanse
          Adaptive cruise Control
          Varsel ved trøtt eller uoppmerksom sjåfør
          Automatisk dimming av hovedlys
          Gjenkjenning av trafikkskyld med presentasjon i instrumentpanelet
          Varsel ved kjøretøy i «blind-sonen»
          Fil-varsler ved kryssing av sperrelinjer i veibanen

          Dette utstyret vill til sammen kostet mere enn 30.000 kroner om de skulle kjøpes enkeltvis. I vår strategi for å la systemene fungere sammen selger vi dette for mellom 12 og 17.000 kroner avhengig av modell.
          Jeg håper at dette var en avklaring på hva vi arbeider med i Volvo og hvordan vi tenker.
          Det var hyggelig å høre fra deg igjen og ta gjerne kontakt om det er andre ting du ønsker avklart eller diskutert.
          Jeg ønsker deg en fortsatt fin dag!
          Med vennlig hilsen
          Øystein

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>