Det reviderte nasjonalbudsjettet bør korrigeres

For noen få dager siden la Regjeringen fram sitt reviderte nasjonalbudsjett, RNB.

ØysteinHerland_08Jeg var spent på hvilke tiltak Regjeringen ville presentere for å understreke satsningen på en mere miljøvennlig bilpark i Norge.  Derfor ble jeg faktisk veldig glad da RNB ytterligere legger til rette for at ny teknologi som Plug In Hybrid skal få reduserte bilavgifter.

Dog er det denne gangen langt fra tilstrekkelig for virkelig å gi stor utbredelse av denne teknologien, men det er et klart signal fra Regjeringen om at man ønsker å fortsette med tiltak for en mer miljøvennlig bilpark, og derfor et skritt i riktig retning.

For vår Volvo V60 Plug In Hybrid betyr dette en reduksjon på ca. 18.000 kroner i avgifter, men fortsatt har denne bilen altfor høye avgifter med sine rekordlave 48 g CO2 i utslipp.  Dette fordi vi fortsatt betaler over 100.000 kroner i hk-avgifter på denne lavutslippsbilen.

Dette må Regjeringen ta fatt i og korrigere videre i de kommende budsjetter.

Jeg skal gjøre det jeg kan for å holde politikerne orientert om den nye teknologien som nå kommer, slik at de kan lage avgiftssystemer som gjør at norsk bilpark blir en blir en miljøvennlig bilpark.

Hva mener du?

7 tanker om “Det reviderte nasjonalbudsjettet bør korrigeres

  1. V60 plug-in-hybrid er en veldig flott bil, men foreløpig er det en relativt dyr bil. Jeg regner med at det er en god grunn til det, men kunne bilen blitt kombinert med en motor som ikke er like sterk? Og kanskje da også ikke blir straffet så hardt på hk-avgiftene. For eksempel en D4 eller D3, eller til og med en D2?

    Du har forøvrig helt rett i at avgiftsnivået burde slutte å fokusere på antall hestekrefter på papiret, men heller se på den totale miljøvennligheten til bilene. Det burde ikke være relevant hvor mange hestekrefter en bil byr på, om det totale utslippsnivået er blitt såpass mye lavere.

    • Takk for innspill. Vi har laget vår V60 Plug In Hybrid med det for øye at å kjøre en miljøvennlig bil ikke skal gå på bekostning av ytelse og kjøreglede i tillegg til sikkerhet naturlig vis.
      Dette passer alle steder i verden, med unntak av Norge hvor vi straffes unødvendig hardt med hk avgiften. Vi har nok ingen planer i øyeblikket om å lage en spesialversjon for det norske avgiftssystemet men miljø og sikkerhet er jo våre verdier, så det kommer klart nye spennende biler i fremtiden, dog ikke i øyeblikket «ned-tunet» for det norske avgiftssystemet.

  2. Jeg er selvsagt helt enig i at avgiftssystemet bør endres til mer fordel for miljøvennlighet. Samtidig mener jeg at kjøreglede slett ikke er avhengig av en så kraftig motor. Selv kjører jeg en V60 Drive som har krefter nok.

    • Jeg enig med deg Thor, men i konseptet for vår diesel Plug In Hybrid har vi valgt dette som en internasjonal standard og skreddersøm til et norsk avgiftssystem er ikke løsningen, det er avgiftssystemet som må gjenspeile at vi ønsker denne type miljøvennlig teknologi på norske veier

  3. Regjeringen følger i liten grad opp i praksis de ønsker/ formaninger de har overfor folket.
    Sist høst var det veldig mye fokusert fra regjeringen at forbrukerne måtte gå fra diesel og tilbake til bensin for å forbedre miljøet. Om dette var viktig, måtte vi vel forvente at dette ville avspeiles via avgifter ved nybilkjøp.
    Familien kjøpte en ny V40, og tenkte at vi ville følge opp regjeringens ønske om å gå tilbake til bensinbil. Men da vi så at bensinmodellen ble ganske nøyaktig 50.000,- dyrere enn dieselutgaven, var valget enkelt – og vi er således fortsatt en fornøyd dieselbilist.

    • Hei Per Helge,
      Gratulerer med ny Volvo V40 ! Hyggelig å høre at du er fornøyd 🙂
      Jeg er av den oppfatning at miljøutfordringen vår løser vi ikke ved å gå fra ddiesel til bensin eller fra bensin til diesel. Løsningen er at vi får skiftet ut en norsk bilpark, blant de elste i Europa, men ny moderne teknologi som har lave utslipp.
      Ditt valg av bil har i denne anledning vært et riktig valg
      Mvh – Øystein

  4. Tilbaketråkk: Bærekraftig miljøteknologi stoppes av et gammelmodig norsk avgiftssystem | Øystein Herland

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *