God sommer!

Jeg ønsker deg en riktig god sommer, og takk for tilliten du viser oss som Volvo-kunde.

ØysteinHerland_08I skrivende stund sitter jeg i Malaga etter å vært her sammen med vår PR- og Informasjonsdirektør, og 10 norske motorjournalister siste døgnet. Anledningen er selvsagt de veldig etterlengtede pressetestene av våre to helt nye biler – Volvo S90 og Volvo V90.

Pressekjøring og tester er et internasjonalt event, og vi har også denne gangen lagt dette til Spania. I disse dager er det kanskje ikke sol og sjø som lar oss friste, slik har vi det jo på denne tiden hjemme også.

Volvo-biler-1

Valget av Spania gir motorjournalistene anledning til å teste bilene på spanske motorveier, smale og svingete veier i fjellene og trange – til dels utfordrende – bygater. Med andre ord gir vi journalistene sjansen til virkelig å sette de nye bilene våre på prøve.

Et slikt event er faktisk en del av jobben som virkelig får det til å krible i oss.

For det første får vi muligheter til å presentere bilene i hyggelige omgivelser, vi får anledning til å fortelle om våre strategier og vår fremskritt, våre innovasjoner innen sikkerhet og miljø, og ikke minst svare på alle spørsmålene journalistene ønsker å stille oss. Det gjelder både relatert til det norske markedet, og spørsmål til produktspesialistene våre fra Gøteborg. Spesialistene forklarer ned til minste detalj hvordan de har tenkt under utviklingen av disse to fantastiske bilene.

Og ja, jeg bruker faktisk ord som fantastisk om bilene våre når superlativene kommer på løpende bånd fra journalistene. Volvo S90 og Volvo V90 er selvsagt to viktige biler for oss. Ikke minst ønsker vi at alle eksisterende Volvo V70-eiere skal finne V90 så attraktiv at den blir deres neste valg, sammen med mange helt nye kunder.

Volvo-biler-3

Med Volvo S90 har vi laget en utrolig vakker sedan. Noen av mine forhandlerkollegaer – som i dag er herregårdsvogn-entusiaster «by heart» – har valgt S90 som sin neste firmabil. Dette lover godt, tenker jeg.

Volvo-biler-2

Etter et hektisk døgn er nå journalistene på vei hjem til Norge. Jeg sitter igjen i Malaga og venter på min flyavgang til Stockholm, der jeg i morgen tidlig skal møte en gruppe selgere fra forhandlerne våre i Norge. Vi skal snakke om introduksjonen av V90 og S90 i Norge. Og selvsagt skal de ut på prøvekjøring, i tillegg til intensiv produktopplæring.

Når de drar hjem, drar jeg og noen kollegaer til Gøteborg for å summere opp det første halvåret for Volvo Cars i Norge. Et halvår som på mange måter har vært godt for oss, men også utfordrende – ut fra mange polariserte og unøyaktige debatter rundt miljø og lokal forurensing. Dog ser vi etterhvert at debatten i større grad faktaorientertes. Det gjør oss optimistiske for det kommende halvåret.

Nye kontorer på Fornebu

Etter nesten 40 år har vi dessuten flyttet vårt norske hovedkontor fra Kolbotn, til nye flotte kontorer i eget bygg på Fornebu – og dessuten etablert et helt nytt kontorkonsept. Mer om dette i en senere blogg.

I mellomtiden, takk for følget her på bloggen og ikke minst; takk for tilliten dere viser oss som Volvo-kunder.

Jeg ønsker hver og en av dere en riktig god sommer! Så sees vi igjen her på bloggen om litt.

Med vennlig hilsen, Øystein

10 tanker om “God sommer!

  1. Hei! Jeg spør Volvo om de har en veiledning for etterinstallering av fartsboksvarsler i min XC70-2013 mod, som er omprogrammert til minnepinne. Svaret er vet ikke.
    Beskrivelsen finnes(Odins side), Men det er for gammelt.
    Så lenge det lar seg gjøre, må det være noen med Sensus-kunnskap som har svaret.

    Håper på å få veiledningen. Hilsen Klouman

    • Hei Svein-Erik,
      Takk for spørsmål på bloggen min.
      Jeg skulle gjerne kunne hjulpet deg med dette, men beklagelig vis kan jeg ikke det.
      Det er slik at vi supporterer de løsninger som vi bygger selv og har kompetanse på. Så finnes det selvsagt mange smarte mennesker som utvikler og lager egne løsninger, men dette har vi dessverre ikke mulighet til å engasjere oss i, jeg beklager det!

      Mitt eneste forslag er derfor at du fortsatt leter litt på nettet og eventuelt spør på et diskusjonsfora for bilteknologi som kanskje kan hjelpe deg. Det finnes en rekke slike om du søker litt rundt.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  2. Dagens salgsform begynner å gå ut på bakgrunn av digitalisering. Når kan jeg kjøpe min Volvo direkte av Volvo i Europa levert 1 plass i Norge alt via nettet. Hva ønsker jeg? Digitalisering av salgsprosessen, lavere priser på bakgrunn av at selgere, lokaler og utstillingsbiler ikke er nødvendig. Kun fabrikkprisen pluss staten sine avgifter.

    • Hei Audun og Godt Nyttår!
      Takk for spørsmål og synspunkter her på bloggen min. Jeg deler ditt syn på at digitaliseringen rundt i samfunnet skjer utrolig fort og vil så klart komme til å påvirke og endre bilbransjen også.

      Så tror jeg kanskje du går litt langt i dine ønsker  Det å levere en bil til deg er bare en liten del av vår oppgave. Du trenger også en forhandler til å reparere og servisere bilen, og her har og vil forhandlerne også i fremtiden ha en viktig rolle. Dette ikke minst sett i forholde til av bilene blir mere og mere teknologis avanserte.

      Så er det jo også slik at vi i Norge var det første Volvo-markedet i verden, som lanserte muligheten for å kunne lease en bil på nettet hos oss. Løsningen og systemene var opp sent i fjor høst og allerede nå er det noen kunder som har valgt å lease sin Volvo gjennom denne kanalen.

      Det synes vi er spennende og det er ikke tvil om at dette er en salgskanal som vi må være tilstede i for de kundene som er her.

      Igjen takk for innspill, det er alltid spennende å høre fra innovative kunder

      Med vennlig hilsen

    • Hei Viggo og Godt Nyttår!
      Først av alt beklager jeg at spørsmålet ditt hadde havnet i spam-filteret mitt, det skal ikke gjenta seg.
      Når det gjelder ditt konkrete spørsmål, så finnes det ikke mere informasjon tilgjengelig enn den du sølv viser til i linken i innlegget ditt.
      Jeg beklager dette men lover å gi oppdatering på bloggen min etterhvert som det kommer mere informasjon. Som det beskrives er dette deteksjon av store dyr med autobrems. Vi har jobber lenge med fotgjenger-detektering og løst dette både på dag og natt, nå har vi tatt for oss store dyr som elg ol. som jo utgjør en fare ved påkjørsel.

      Takk igjen for interessen din

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  3. Fredag før statsbudsjettet ble lansert signerte jeg på en ny XC90 D4. Så kom statsbudsjettet og endret alt. Bilen vi hadde bestilt ble plutselig 30000 dyrere og hybriden ble billigere enn dieselbilen. Vi fikk sette handelen på vent for å se nærmere på de nye alternativene. I utgangspunktet er jeg skeptisk til hybrid. Det er en meget komplisert drivlinje, og hva er kostnadene med disse bilene om 6-7år. Videre vil mye av kjøringen foregå med 2wd. Dieselen er et tryggere valg, men blir også et dyrere valg i innkjøp. Det er også uvisst hvordan bruktbilprisen vil utvikle seg nå som T8 sannsynligvis blir billigere. Hvis vi venter for lenge kan vi også få evt prisendringer fra Volvo på toppen av dette.
    Det som ikke var så komplisert har plutselig blitt veldig komplisert.

    Mvh Anders

    • Hei Anders og Godt Nyttår !
      Jeg beklager først av alt at ditt spørsmål ble styrt i mitt spam-filter. Det skal ikke skje og jeg vet ikke om ditt spørsmål fortsatt er aktuelt eller om du har gjort dine valg.

      Om det fortsatt skulle være aktuelt, må du svært gjerne ringe meg, så skal jeg prøve å veilede så langt jeg kan med min kompetanse og hva jeg tror om fremtiden.

      Du treffer meg enklest på telefon 90558810.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  4. Hei Øystein.

    Min Volvo venter på skilter, og jeg er sikkert i samme båt som en rekke hybridkjøpere som avventer statsbudsjettet. Den står varmt og godt i Volvobutikken noen uker til.

    Det jeg savner i «debatten» om hvorvidt de store, ladbare hybridene er miljøvennlige eller ikke, er en presisering av alternativet! Hva kjøper vi, hvis ikke plug-in er en vinner-combo?

    Her jeg bor(Tromsø) finnes ikke en eneste hurtiglader. Nærmeste er på Setermoen – dit er det 150km. Mitt kjøremønster er enkelt; ca 10km hver dag, og med en Plug-in-Volvo kan jeg enkelt og uten rekkeviddeangst kjøre fullelektrisk hele uka.

    Til hytta er det 60km, hver veg. Det betyr at bensinmotoren må igang, men bare noen kilometer. Hva er alternativet? Vi kjøper ikke en liten , utrygg elbil som familiefrakter – og en Tesla blir for avhengig av manglende ladenettverk. Da er vi over på en dieselversjon av xc90, GL/GLE, x5 eller q7 …
    Og her ligger paradokset:
    Miljøet vinner ikke denne diskusjonen. I alle fall ikke utenfor «de store» byene. Jeg tror statsbudsjettets (forslaget) sin tankegang er rett – og vil bidra til et mer miljøvennlig valg enn alternativene i denne bilklassen.

    De som kan, og som er villig til å bruke så mye penger på en bil, kan sikkert betale mer i avgifter. Det medfører imidlertid i såfall at hybridbilen blir valgt bort, og det gavner ikke miljøet. Dette handler for meg om plass, sikkerhet, ytelse, pris og mulighet til fullelektrisk hverdagskjøring. Xc90t8 er vårt Kinderegg – enn så lenge. Blir ikke budsjettet vedtatt, er det greit, men da ville nok ikke vi kjøpt Plug-in. Da hadde vi nok endt opp med en diesel med utslipp rundt 200g og en høyere nox…

    Mvh/Gunnar, Tromsø

    • Hei Gunnar og Godt Nyttår !
      Først av alt må jeg også til deg beklage at innlegget ditt havnet i et spam filter hos meg. Problemet skal nå være løst får jeg håpe 

      Så til dine kommentarer. Denne gangen seiret fornuften og budsjettet ble vedtatt. Siste del av effektkomponenten ble fjernet og jeg er kjempeglad på alles vegne om at dette nå er slik det må være. Jeg deler også dine refleksjoner om at ladbare hybrider har sin berettigelse i svært mange tilfeller og brukes de slik de er tiltenkt, spare de miljøet for store utslipp, slik du også påpeker.
      Vi ser for øvrig at de data vi råder over viser at de benyttes slik intensjonene er, både i Norge og i Europa videre. Vi vil derfor satse sterkt på denne teknologien fremover, både den vi i dag kjenner og nye ladbare hybridløsninger. Vi går en spennende tid i møte.

      Takk Gunner for dine innspill, jeg setter stor pris på det og de endringer som er nødvendige får vi bare dersom vi er engasjerte mennesker

      Med vennlig hilsen
      Øystein

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *