Godt Nytt År!

2013 er nå historie, og foran oss ligger 2014 med alle muligheter åpne for de fleste av oss.

ØysteinHerland_08Tradisjonen tro ønsker jeg å reflektere litt over året vi har lagt bak oss og om mulighetene som ligger foran oss.

Null-visjon

For å starte med en alvorlig sak som ligger oss i Volvo nær: antall dødsulykker på norske veier.  2013 ble året da antall drepte i trafikken økte med over 30 prosent i forhold til 2012. 190 mennesker mistet livet i trafikken i 2013, et skremmende høyt antall som i et land som vårt burde vært langt lavere.

Norske myndigheter har, som mange organisasjoner og på lik linje med oss i Volvo, en Null-visjon for antall hardt skadde og drepte i trafikken. Vår Null-visjon skiller seg imidlertid fra mange andres ved at den også er tidfestet. I vår visjon er ingen hardt skadd eller drept i en ny Volvo etter 2020. Skulle vi utfordret andre aktører, må det være å tidfeste sine visjoner. Vi inviterer dessuten både norske myndigheter og andre organisasjoner med tilsvarende mål og ambisjoner, til faglig samarbeid..

Bare gjennom deling av kompetanse og i nært samarbeid mellom aktører kan denne viktige visjonen nåes.  Fremtidig kommunikasjon mellom fører, bil og infrastruktur er en forutsetning for at alles Null-visjon kan bli en virkelighet.  La oss sette i gang nå!

Teknologiens og miljøets år

2013 ble fra vår side både ett teknologiens og miljøets år.  I juni 2013 ble våre nye 2014-modeller introdusert, og de fleste modeller utstyrt med aller siste innovasjoner innen sikkerhet, så som City-safety med stopp også for fotgjengere og syklister, vår innovasjon på adaptive cruisekontroll for køkjøring og ikke minst vårt nye lyssystem, som øker sikkerheten ved mørkekjøring betydelig.

Dessuten ble våre nye egenutviklede og egenproduserte motorer satt i produksjon i fjerde kvartal, motorer som på ny tar store steg i retning av høy ytelse og svært lave utslipp.

Alt i alt ble 2013 et bra Volvo år, med mer enn 11.800 solgte biler. Med 4.000 solgte biler ble fjerde kvartal 2013 vårt beste noen sinne. Takk til de av dere som viste oss tillit og gjorde dette mulig!

Hva med 2014?

Hva ligger så foran oss i 2014? Vi skal fortsette å utvikle vår sterke posisjon i Norge. Våre biler vil naturlig nok ha en helt avgjørende betydning. Også hvordan vi behandler kundene vil være avgjørende. Vi har derfor igangsatt den mest omfattende kompetansehevningen i vår og forhandlernes organisasjoner noensinne. Dette gjør vi for at vi skal ha bilbransjens mest fornøyde kunder innen noen få år. I løpet av 2014 skal 1.400 Volvomedarbeidere delta i et omfattende program med navnet Volvo-skolen.

Etter sommeren starter vi også forberedelsene med lanseringen av vår nye Volvo XC90, som kommer helt på tampen av året. Volvo XC90 er på mange måter en milepel i vår historie.  Dette er første bilen på vår nyutviklede plattform, og jeg synes et sitat av meg fra Dagen Næringsliv beskriver og konkluderer dette bra:

For norske bilkjøpere kommer en av de mest spennende nyhetene fra Volvo.

– XC90 vil sette en ny industristandard på teknologi og miljø, og tar et stort steg når det gjelder store biler med moderat miljøavtrykk. 

Dette var litt fra meg om året vi har lagt bak oss og litt om veien videre i 2014.  Flere store og små nyheter kommer her på bloggen fremover.

Til slutt en liten oppfordring; del gjerne dine meninger, synspunkter eller spørsmål med oss i Volvo her på bloggen min.

10 kommentarer til «Godt Nytt År!»

  1. Ønsker alle i Volvokonsernet et riktig godt nytt år. Og ønsker lykke til videre med Volvo’s miljø og sikkerhetsbiler i årene som kommer. Gleder meg til å se XC90 når den kommer på slutten av 2014.

    Venlig hilsen en meget fornøyd eier av en suveren Ishvit Volvo V40 D2 Kinetic 2013….

    1. Hei Hans Chr. Finstad,
      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding !
      Synes også det var hyggelig å høre din omtale av din V40, noe jeg deler med deg fullt og helt 🙂
      Jeg har forøvrig nettopp lagt bak meg 15000 km i min V40 men skal nå legge på noen kilometer i min Ishvite S60.

      Jeg kan dessuten røpe at følger du med litt på nettet i morgen vil det trolig dukke opp noen spennede bilder som viser litt mere hvilken rettning dere kan forvente vi går i når det gjelder fremtidig design.
      Jeg kan ikke love at det kommer, journalistene avgjør, men det er verdt å følge med.
      Ønsker deg en hyggelig kveld !
      Med vennlig hilsen
      Øystein

  2. Hei Øystein! Er en relativt trofast Volvo-eier, har hatt både 345, V40, V50, XC70 Ocean Race og nå XC 60. Har en tydelig miljøbevissthet både privat og i jobb, har en økoturismesertifisert reiselivsbedrift. Vi står nå med en XC60 som har passert 75.000 kjørte km siden sept 2011 (ja vi kjører MYE, men dette blir nesten halvert i framtida…) og en LandCruiser som er 8 år gammel og har gått 207.000 km. Vi vurderer å bytte XC60 mot en en ny V60 hybrid og beholde LC, eller vi vurderer å beholde begge, kjøpe ny XC90 når den kommer og skifte ut LC med f.eks. en BMW i3. Du som sikkert har kunnskap om hva slags motorteknologi som kommer på XC90, har du noe kvalifisert råd til meg??? På forhånd tusen takk 🙂

    MVH
    Ole

    1. Hei Ole,
      Først av alt, takk for hyggelige og interessante kommentarer og spørsmål!
      Samtidig stiller du et av de vanskeligste spørsmålene du kan stille en bilprodusent. Vi er svært hemmelighetsfulle og lite konkrete med hva som kommer i fremtiden. Dette er ut fra hensyn til konkurrenter naturligvis, men også ut fra at det foregår relativt mange utviklingsprosjekter parallelt frem mot lanseringer og vi kan faktisk relativt tett opp til lansering endre på rekkefølgen av hva som lanseres når, ut fra hva dere kunder etterspør og hva våre konkurrenter gjør. Slik er det de «indre mekanismer» fungerer i bilindustrien, så også hos oss i Volvo.
      Jeg skal likevel forsøke å hjelpe deg så langt jeg kan. I ukens medier lettet vi litt på sløret om fremtidig design, gjennom å distribuere bilder av vår nye XC konseptbil.
      Nye Volvo XC 90, som jeg også har skrevet om tidligere, vil sette en ny standard innen sikkerhet, men også innen miljø, for denne type SUVer.
      Dette betyr at det vil komme teknologi som gjør at bilen har et meget moderat avtrykk i miljøet.
      Mitt råd til deg blir derfor at du velger bil ut fra det behovet du har til bilstørrelse. Er behovet ditt en bil i Premium kompakt-klassen,
      velger du vår Volvo V60 Plug In Hybrid, trenger du en større bil, venter du til lanseringen av XC90 mot slutten av året.
      Lenger enn dette kan jeg dessverre ikke gå i detaljer nå, men uansett ditt valg, håper vi og fortsatt ha deg som trofast Volvo-kunde og skal gjøre vårt ytterste for å leve opp til dine forventninger.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

      1. Hei igjen! Har «glemt» å fortelle at valget ble tatt, og at vi nå kjører rundt i en alldeles herlig ny 2014-modell V60 Plug in Hybrid! Særdeles fornøyd, kona også 😉 Det er en bil både for entusiasten, familien, den miljøbevisste etc. Det er nok lagt mye ekstra i denne bilen mot for en «ordinær» V60, ikke bare motorene… Foreløpig blir det mye langkjøring med lite lading unntatt før avreise, så vi er foreløpig på 0,51 l/mil (inkludert takboks!), men det kommer til å endre seg radikalt med endret kjøremønster fra sommeren av. I tillegg har jeg søkt jobb som selger i Bilia-systemet, så det blir spennende dager framover for å se om man kommer i betraktning 🙂

        Beste hilsen
        Ole Erik

        1. Hei Ole Erik !
          Gratulerer med ny bil, et godt valg 🙂
          Forbruket skal nok ned, jeg kjørte under 0,3
          Håper også det ordner seg på jobbfronten

          Lykke til videre !
          Med vennlig hilsen Øystein

  3. Hei!

    Ser at VW nå har for salg sin Golf i hel-elektrisk utgave – kommer det en mindre hel-ektrisk Volvo i år også?

    Vi er forøvrig godt fornøyde med vår nye XC70, men best av alt er nok den gode service Bilia Forus har gitt, både ved selger samt vår personlige mekaniker!

    Erik

    1. Hei Erik,

      Takk for hyggelig kommentar og tilbakemelding.

      Når det gjelder ditt spørsmål, jobber vi i Volvo i henhold til vår strategi om at det på kort og mellomlang sikt er Plug In Hybrid som er den
      mest bærekraftige løsningen for personbiler.

      Det vil fra vår side komme en rekke spennende, teknologiske løsninger som vi parallelt ber politikerne om å håndtere på en positiv måte
      i vårt avgiftssystem.

      Det gleder meg at du er fornøyd med din XC70, og vi skal gjøre vårt ytterste også i fremtiden for å gi deg gode bil- og kundeopplevelser.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  4. Artig å følge bloggen din. Og veldig hyggelig å kunne si at Volvo har en utmerket forhandler i Namdalen. Topp service, hyggelige mennesker og – tror jeg – stadig økende markedsandel i dette distriktet. Det virker i alle fall slik. Og bilene bare går og går. Vår V70, som ble overlatt junior i fjor, har gått 270.000 km uten en feil. Han blir nok 4.generasjon Volvokunde.

  5. hei. kjører Volvo 245.79 mod.kjøpt hos dere.trenger nå en Firmabil. en hissig V-40 tenker jeg da. har stort sett kjørt Volvo siden 1979.kjørte 3000 km bare i Mai 14.og nærmer meg en 1/2 mill.km. er forøvrig utskremt trønder,bosatt i Nordland.

Legg igjen en kommentar til Birger Brandtzæg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *