Kjære Volvo-venn !

Først av alt: Godt Nyttår til dere alle sammen!

2018 ble et veldig spennende, men også ganske utfordrende år. Samtidig må jeg si tusen takk til alle som bidro til at 2018 også ble et suksessår for Volvo! Det ble satt rekorder både i Norge og globalt, til tross for at markedet tidvis var turbulent.

I dette innlegget skal jeg dele fire betraktninger jeg har gjort meg om 2018. Neste uke kommer jeg tilbake med et innlegg om det jeg mener vil prege 2019. Mitt nyttårsforsett er at jeg skal bli enda flinkere til å dele mine tanker om bransjen fra et Volvo-perspektiv, så følg med på bloggen fremover!

1. WLTP – Årets snakkis (og utfordring)

Overgangen fra gammel til ny målemetode for utslipp ga store utfordringer. Det berørte dere som kunder, oss som bransjeaktør og våre politikere. For hvordan skulle dette løses på en fornuftig måte når Norge allerede er i Europa-toppen avgiftsmessig?

Volvos svar på WLTP var å være først ute med å sertifisere alle våre modeller. Men for bransjen medførte overgangen at mange aktører ikke kunne selge sine biler fordi de 1) ikke var WLTP-godkjent, eller 2) fordi de ikke klarte å beregne den nye prisen på bilen. Overgangen lammet bilsalget en periode. Det var derfor godt å se at regjeringen løste floken på en klok måte og fortsatte med avgifter beregnet etter NEDC. Men det betyr også at utfordringen ikke er over. Nå står vi overfor en usikker situasjon når Statsbudsjettet for 2020 skal lages. Det skal jeg skrive mer om senere i 2019.

2. Hybrid-teknologi – et viktig steg mot nullutslipp

Elektrifiseringen av det norske bilmarkedet fortsatte med økt styrke. Ut fra nullutslippsmål og kampen for å holde oss innenfor 2-graders-målet er dette en god utvikling.  Men, på denne reisen må vi også ta i bruk teknologier som hybrid og Plug-in-hybrid med svært lave utslipp. Vi når nemlig ingen målsetninger ved at alle står på venteliste for elbil og kjører gammel, fossil teknologi i (den opptil to år lange) ventetiden.

Hybrid er viktig teknologi i overgangen til helelektrisk. Det var derfor gledelig at enda flere så dette i 2018. For Volvos del gjorde det at Plug-in hybrider som V90 og XC60 var blant Norges 15 mest solgte bilmodeller. I år kommer XC40 også  som Twin Engine, det blir en spennende bil for Norge!

Nye Volvo XC40 T5 Twin Engine

3. Oppkoblede og selvkjørende teknologi – Teknologi for mennesker

Fremtidens oppkoblede og selvkjørende biler var en av årets heteste topics og tema på mange konferanser. Vi var heldige å få presentere hvor langt fremme Volvo står i dette teknologiskiftet. Fokuset på fremtidens mobilitet er utrolig viktig. Men, det er vel så viktig å starte en debatt om hvordan fremtidens selvkjørende biler skal bidra positivt til samfunnet. Vi må unngå at fokuset ender opp med å bli et teknologirace, som handler om teknologi, for teknologiens skyld. Selvkjørende teknologi skal tjene samfunnet og menneskene i det – og det må være utgangspunktet. Denne debatten må starte , for teknologien er rett rundt hjørnet.

4. Kundetilfredshet – vårt viktigste fokusområde

Til slutt vil jeg nevne det jeg personlig er mest stolt av. I 2018 vant Volvo og våre forhandlere Norsk Kundebarometer og fikk beviset for at vi har Norges mest fornøyde kunder – uansett bransje. For meg er kundene vårt aller viktigste fokusområde. Samtidig vil jeg forsikre dere om at vi ikke på noen måte kommer til «å hvile på laurbærene». Vi og alle i forhandlernettverket er 100 prosent klar over at vi fortsatt må forbedre oss – og det skal vi gjøre i 2019.

Så kjære Volvo-venner, takk for følget i 2018 og lykke til med året som kommer. Neste uke er jeg tilbake med mine tanker om hva som vil prege 2019!  Ha en fin uke!

Hilsen Øystein