Regjeringen må ta modige miljøvalg. Nå!

Regjeringen må velge riktige tiltak relatert til våre miljøutfordringer og samtidig sikre statens inntekter. Er dette mulig å få til?

ØysteinHerland_06Som opptatt av miljø og sikkerhet – og samtidig av velferden i det norske samfunnet – ser jeg i spenning på hvilke valg den nye regjeringen vil gjøre i tiden som kommer.

En omfattende debatt rundt nivået på norske bilavgifter har pågått i mange år, og vil sannsynlig vis intensiveres med den politiske retningen den nye regjeringen nå har tatt.

Det er mange synspunkter på temaet, og mange taler både for og i mot dagens avgiftsnivå.  Inntektene til staten taler for dagens system. En gammel bilpark som burde byttes ut i en nyere, sikrere og mere miljøvennlig taler i mot. Og hardt avgiftstrykk på bilistene for å skape finansiering av ny infrastruktur gir skjev fordeling.

Som kommersiell aktør som påvirkes jeg av den avgiftspolitikken fastsettes. Derfor skal jeg holde meg nøytral – i alle fall litt på sidelinjen – i denne debatten.

Imidlertid er jeg nødt til å ta en tydelig posisjon i miljødebatten. Miljøet påvirker oss og fremtidige generasjoner, samtidig som vi i Volvo og den øvrige bilindustrien investerer milliarder av kroner i utvikling av ny teknologi for å møte kravene til riktig miljømessig fotavtrykk i fremtiden. Utrullingen av ny teknologi skjer raskere og raskere i markedene rundt om i verden.

Det finnes dog et unntak: Norge. Her har vi et bilavgiftssystem som i stadig større grad diskriminerer den nye teknologien.  I dette landet har vi valgt å satse på kun én teknologi – elektriske biler. Vi har noen av Europas sterkeste insentiver for at norske bilkunder skal kjøpe denne elbil-teknologien. Og det virker! Vi har mest sannsynlig Europas høyeste andel salg av elektriske biler, og myndighetene våre har gitt løfte om at insentivene for elektriske biler skal vedvare i minimum fire år til.

Imidlertid er ikke elektriske biler tilstrekkelig for at vi skal kunne nå våre mål i Klimaforliket, og de overordnede målene vi har for reduksjon av utslipp av klimagasser.

For å nå disse målene må vi også ta i bruk annen ny teknologi; Plug-in Hybrid-teknologi. Dette er høyeffektive motorer basert på fossilt brensel som slipper ut under halvparten av CO2, sammenlignet med bare noe få år tilbake.

Dagens bilavgiftssystem gjør livet til disse bilene vanskelig.  Plug-in Hybrid-teknologien snarer straffes enn belønnes i avgiftssystemet vi har i Norge nå. -Et avgiftssystem som ble lanserte for snart 10 år siden. Siden da er systemet endret lite, men teknologisk har det skjedd revolusjoner i bilene våre.

Den nye regjeringen har gjennom sine endringer i det rød-grønne statsbudsjettet gått i feil retning, når målet er flere biler med Plug-in Hybrid-teknologi på norske veier. Jeg kan i min beste mening ikke tenke annet enn at dette må skyldes tidsnød i Finansdepartementet?

Jeg mener vår nye regjering må bidra til endringer i avgiftssystemet. Dette må til for å få ny og miljøvennlig teknolog tatt i bruk i Norge. Som i verden for øvrig.

Jeg tror det begynner å haste. Hva tror du?

9 kommentarer til «Regjeringen må ta modige miljøvalg. Nå!»

  1. Her synes jeg du peker på viktige ting vedrørende bilavgifter. Hybrider, plug-in-hybrider og andre kreative løsninger bør belønnes på lik linje som elektriske biler. Forstår selvfølgelig at ikke alle kan være avgiftsfrie, og ha like mange fordeler men bilene burde være billigere enn vanlige biler. Om de ikke er det, blir jo litt av vitsen med å velge en slik bil borte.

    Jeg synes også til tider bilindustrien får lite ros for det arbeidet de gjør, med nettopp å gjøre biler mer miljøvennelige. Når bilindustrien presenterer nye løsninger og får ned utslippene, synes jeg ofte styrende makter kun møter dette med å kreve mer. Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke skal sette ytterligere krav til utslipp fra bilene, men det er også viktig at de gir anerkjennelse for det arbeidet som blir gjort. Det er viktig at utslippene blir mindre, men ikke for enhver pris. For min del er det viktig at bilindustrien får tid til å teste ut de løsninger de kommer opp med, slik at ikke vi som forbrukerer sitter igjen med et halvferdig produkt grunnet press fra statlig hold, om at utslippene må ned.

    Derfor vil jeg si at jeg heier på bilindustrien som hver dag forsøker å finne nye løsninger på morgendagens problemer. Utslippstallene for nye biler går bare en vei, nedover, og dette viser jo hvilken innsats som blir lagt i miljøspørsmålet fra industriens side!

    1. Hei Atle !
      Takk for mange interessante og positive refleksjoner.
      Du peker på en del viktige forhold som vi har og fortsatt skal ha fokus på.
      Takk for at du tar deg tid til å kommentere bloggen min
      Med vennlig hilsen
      Øystein

  2. Hei !
    Jeg er aktiv yrkessjåfør og har hatt 4 forskjellige v70 årsmodeller på mine 12 år i taxinæringen
    Jeg lurer på om når kommer plug in hybrid i v70 ?
    Pfh mange takk

    1. Hei og takk for kommentar!
      Det var hyggelig å høre fra en Volvo-kunde.
      Spørsmålet du stiller, er dog et av de vanskeligste du kan stille til en bilprodusent. Årsaken er naturlig vis at vi er svært «hemmelighetsfulle» om hva som kommer av fremtidige modeller. Dette er som jeg har skrevet om tidligere, både ut fra hensyn til konkurrenter og av hensyn til at vi jobber med mange parallelle utviklingsprosjekter og kan endre en del saker ganske tett opp til lansering.
      Det jeg imidlertid kan dele med deg er at vi i Volvo ser på Plug In Hybrider som det klart mest bærekraftige tiltaket innen miljøvennlig bilkjøring. Ut fra dette vil slik teknologi ha høy prioritet hos oss for fremtidige modeller.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  3. Hei, håper Volvo kommer med modeller med alternativ til diesel/bensin om ikke lenge. Har en to år gammel V70 (bra bil!), skifter den etter hvert. I Bergen har Tesla utsalg i samme bygget som Volvo på Minde, say noe more ….

    Vennlig hilsen Sølvin Refvik

    1. Hei Sølvin,
      Takk for kommentar.
      Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle nye miljøvennlige produkter og en modell som allerede er her er jo vår V60 Plug In Hybrid som har så lavt utslipp som 48g CO2/km.
      Jeg kan dessuten forsikre deg om at det kommer flere spennende nyheter og vi i Volvo har konkludert med at den teknologi vi mener har størst bærekraft på kort og mellomlang sikt er Plug In Hybrid teknologien. Vi setter derfor inn de største ressursene våre her

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  4. Hører gjerne fra deg om hvor jeg finner mer konkret informasjon om hva dere mener bør gjøres med bilavgiftene på plug-in hybrid bilene.

Legg igjen en kommentar til Irene Johansen, stortingsrepresentant AP og medlem av finanskomiteen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *