Store inntrykk fra en Kina-reise

Den siste uken har jeg vært så heldig å være på reise i Kina sammen med eierne av våre beste forhandlere i 2016.

Volvo-changhai-by-night-squaredInntrykkene fra den ni dager lange turen er formidable, og for meg er det naturlig å dele noen av de fantastiske opplevelsene med dere.

Turen ble initiert, eller skal jeg si besluttet, sommeren 2016. Vi ønsket å invitere eierne av våre beste forhandlere på studietur til Kina. 16 eiere kvalifiserte seg, og 14 av disse hadde mulighet for å delta.

Hvorfor Kina?

Noen spør seg kanskje: hvorfor nettopp Kina? Hva ville vi se og lære der? Full av inntrykk ønsker jeg nå å dele noe av vår reise med dere.

Onsdag 19. april fløy vi fra Oslo, via Helsinki, og landet i Shanghai torsdag morgen – de fleste noe døgnville. Etter en kort sightseeing, opp til 119. etasje i verdens nest høyeste bygg Shanghai Tower (630 m), var det tid for de fleste av oss å pleie «jetlag», og komme oss over i den kinesiske tidssonen.

Opplevelsene i Shanghai

Vi startet dagen etter med en fagkonferanse hvor vi diskuterte hva vi kunne lære under oppholdet, og hvilke erfaringer vi ville ta med oss hjem fra studieturen vår. Vi vet at vi også i Norge kommer til å stå overfor store endringer i bilmarkedet, og konkluderte med at vi kan lære mye av de mange trendene vi ser i det kinesiske markedet.

Shanghai er Kinas finanssentrum og det merker man når man spaserer langs «The Bund». Personlig føler jeg at vi like godt kunne vært i London City eller på Wall Street i New York. Vi er i en internasjonal megaby som tydelig viser oss konturer av hvordan fremtiden vil bli i verdens 600 megabyer om noen 10-talls år.

På den andre siden av elven er det fremdeles mulig å få litt følelse av det opprinnelige Shanghai, selv om det gamle forsvinner også her, under en modernisering som skjer med rekordfart.

200.000 besøkende til den internasjonale bilutstilligen

I løpet av vårt opphold i Shanghai besøkte vi også den internasjonale bilutstillingen. Selv for oss europeere som er vant til bilutstillinger i Genève, Frankfurt og Paris, er den gigantisk. På åpningsdagen var det 200.000 besøkende. Ganske enkelt mange mennesker! Vårt besøk på bilutstillingen begrenset seg til å se på hva som skjer innen ny teknologi – ikke minst innen elektrifisering. Kina har åpenbart satt seg som mål å være et foregangsland på dette området. Vi fant også bilmerker knapt noen har hørt om i Norge, og med ytelser og kjørelengder som langt overskrider kjørelengder vi i Norge har blant markedslederne.

* Vi og 200.000 andre på åpningsdagen av den internasjonale bilutstillingen i Shanghai.

Vi og 200.000 andre på åpningsdagen av den internasjonale bilutstillingen i Shanghai.

Ekstra interessant synes jeg det var å få bekreftet at kineserne – som vi – mener at veien til nullutslipp fra personbiler, går via ladbare hybrider. Dette ser vi både på bilutstillingen og i den daglige trafikken der registreringsnumrene, grønne registreringsskilter, er det samme både for elektriske biler og ladbare hybrider.

Under studieturen startet vi hver dag med en fagkonferanse for å diskutere inntrykkene så langt, og prøve å finne paralleller til de utviklingstrekk vi ser, eller kan forvente hjemme.

Volvo-fabrikken i Chengdu

Fra Shanghai, gikk turen videre til Chengdu hvor vi har vår nye Volvo-fabrikk. På denne fabrikken som åpnet for om lag to år siden, produserer vi Volvo S60 for det kinesiske og det amerikanske markedet, og Volvo XC60 for det kinesiske markedet.

* Omvisning på Volvos fabrikkanlegg i Chengdu.

Besøk på Volvos fabrikkanlegg i Chengdu.

For en opplevelse dette var! Vår gruppe ble mottatt av fabrikksjefen, som foruten å gi oss litt bakgrunnshistorie om fabrikken, fortalte oss hvordan han har bygget fabrikken til å levere kvalitet på et nivå over mange europeiske produsenter.

* Volvofabrikken i Chengdu har mottatt en rekke kvalitetspriser.

Volvofabrikken i Chengdu har mottatt en rekke kvalitetspriser.

Vi fikk også høre litt om hvordan det er å være «sjef» i Kina sammenlignet med Europa, om hvordan vi både rekrutterer kompetanse og driver vår personalpolitikk, for også være «preferred employer» i Kina.

* På Volvofabrikken i Chengdu, omvisning av vår engasjerte og dedikerte fabrikksjef.

På Volvofabrikken i Chengdu, omvisning av vår engasjerte og dedikerte fabrikksjef.

Etter noen timer forlot vi fabrikken full av inntrykk, og ikke minst imponerte over vår dedikerte fabrikksjef og hva han har fått til på kun et par år.

Vårt siste stopp var Beijing

Her lot vi oss imponere over utviklingen som har skjedd siden sist vi var her, kun for få år siden. Byen fremstår i dag som en hvilken som helst internasjonal storby, både hva gjelder infrastruktur og kommunikasjon. Spesielt gledelig var det å observere at kinesernes fokus på å redusere forurensning begynner å gi resultater. Under vårt opphold var sikten 80 kilometer på solfylte dager, selv om dette naturligvis var hjulpet av klimaforholdene under oppholdet vårt – det er nå vår i Beijing.

Myndighetenes regulering og begrensning på maks salg av 200.000 biler årlig i Beijing og Shanghai begynner å gi effekter, selv i et bilmarked som totalt årlig ligger i størrelsesorden 23 millioner biler, og dermed er verdens største.

Personlig lot jeg meg kanskje mest fascinere over hvordan digitaliseringen i det kinesiske samfunnet skjer. Digitaliseringen og delingsøkonomien foregår utrolig raskt, og gjør at syklene er tilbake i det kinesiske samfunnet gjennom sykkeldeling via app’er på smarttelefoner. Digitaliseringen gjør at betaling med smarttelefoner overtar totalt og utkonkurrerer kortbetaling fullstendig, før det egentlig har kommet i gang. I Beijing er du gammeldags om du betaler din fastfood hos McDonalds eller KFC med noe annet enn din mobiltelefon.

For oss er dette trender til ettertanke. Vi ser at den digitale verden utvikler seg raskere enn vi kanskje kunne forestille oss, handel over nett overtar fullstendig og omfatter også dag til dag innkjøp. «Home delivery» er langt mer dagens enn fremtidens standard.

I Kina selger vi tett på 100.000 Volvo-biler i året, og kundenes gjennomsnittsalder er under 40 år. Dette er både dagens og fremtidens bilmarked, og vi i Europa bør følge nøye med på hva som skjer. Her er det mye å lære.

Når vi nå sitter på flyet hjem konkludere vi med at digitalisering og delingsøkonomi ikke er fremtidstrender, det er dagens virkelighet. Hvor fremtiden ytterligere vil ta oss kan vi bare drømme om – og la oss fascinere av.

* Kontrastene er store i Kina. Like imponerende som den kinesiske mur, er

Kontrastene i Kina er store. Like imponerende som den kinesiske mur, er det umulig å ikke la seg imponere over hvor langt Kina har kommet i sin egen digitaliseringsreise.

At det blir spennende er det ingen tvil om. Mulighetene ligger foran oss!

Med hilsen fra flight AY 052 Beijing – Helsinki

Øystein

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *