XC90 er en spesiell billansering for meg

Stockholm 30. august 2014. Endelig, denne uken braket det løs.

Volvo-XC90-front-1024x768I snart ett år har mine kollegaer og jeg jobbet med forberedelser til lanseringen av vår nye Volvo XC90. Uken startet med at vi mandag ettermiddag reiste til Stockholm med et utvalg av norske motorjournalister. Her møtte vi resten av den internasjonale motorpresse og etterhvert var nesten 800 journalister, inklusive noen store TV kanaler, samlet for verdenslansering av bilen tirsdag morgen.

Premierenerver

Jeg tror mange av mine kollegaer i Volvo Car Group hadde betydelige premierenerver foran denne viktige lanseringen. Selv om vi gjennom noen måneder hadde tillatt oss å vise noen detaljbilder fra interiøret, var dette aller første gang bilen skulle vises fysisk.Sett med egne øyne fikk bilen en strålende mottagelse både av internasjonal motorpresse og av de norske journalistene jeg var i Stockholm sammen med.

Mange av dere har sikkert lest både omtalene på nettaviser og i sosiale media, og jeg vil gjerne høre hva dere mener så langt om vår nye bil.

Onsdag og fredag kveld hadde vi visning av bilen for utvalgte kundegrupper fra hele verden, også norske kunder. Jeg tror nok mange synes vi hadde et bra lanseringshow, og i tillegg var mange av våre tekniske spesialister tilstede for å kunne svare på spørsmål og fortelle litt om prosessene rundt utvikling av bilen.

Ellers har uken vært brukt til å presentere bilen for kollegaer i vår organisasjon, og selvsagt også for et antall utvalgte forhandlerkollegaer.

Som du skjønner har det vært en hektisk uke, i dag er det lørdag og jeg sitter på Arlanda og skal fly hjem, sliten etter en travel uke men også topp motivert etter utrolig mange positive tilbakemeldinger.

En spesiell billansering for meg

Som leder for Volvo i Norge har jeg vært så privilegert og vært med på gjennomføre mange spennende billanseringer. Likevel synes jeg at lanseringen av nye Volvo XC90 er svært spesiell, og jeg vil gjerne fortelle litt om hvorfor.

Nye Volvo XC90 er vår første bil på vår nye egenutviklede plattform. Dette i seg selv gjør det selvsagt spesielt, men også en rekke andre sider ved bilen er viktige.

Med lanseringen av XC90 setter vi helt nye teknologiske standarder innenfor sikkerhet når det gjelder bil. Dette tar oss videre mot vår Null-visjon for hardt skadde eller forulykkede i en Volvo etter 2020.

Vi lanserer også nye standarder for kommunikasjon mellom bil og omgivelsene, og ikke minst innen betjening av bilens funksjoner. Alt dette kan du fremover lese mer og detaljert om på våre hjemmesider.

Dessuten, vi setter verdensrekord med vår nye Volvo XC90 Plug In Hybrid, eller Twin Engine som vi nå kaller den. Aldri før har noen lansert en SUV i denne størrelse og med ytelse på 400 hk og 600 Nm, og et miljøavtrykk på utrolig lave 60 gCO2 pr. km.

Dette innebærer at kunder som ønsker å kjøre en stor SUV med høy ytelse kan ha et meget lavt miljøavtrykk, og således bidra til reduserte utslipp. Ingen har gjort dette før oss.

Vi må imidlertid få våre norske myndigheter til å forstå at vil vi ha miljøvennlige SUV’er på norske veier, kan vi ikke straffe denne teknologien med avgifter på hestekreftene. Alle ser hva alternativet er for de kundene som vil ha en slik bil er, et alternativ ingen egentlig ønsker seg.

Jeg insisterer derfor på at vi nå tar fatt i denne problemstillingen, og er samtidig trygg på at vi har ansvarsfulle og miljøbevisste politikere som vil gjøre nettopp dette.

Hva tenker dere?

4 kommentarer til «XC90 er en spesiell billansering for meg»

  1. Har kjørt Volvo nesten hele mitt liv, og har nå en XC 70. Nye XC 90 er drømmen, men blir jo liggende prismessig litt høyt som ny for egen del. Kunne gjerne tenkt meg å kjøre XC90 hybrid, men da må vi kunne få til en tilnærming lik el. bil ikke minst på sikkerhetsutstyr og de aspekter på bilen som gir miljøgevinst.

    1. Hei Aage,
      Hyggelig å høre at du har kjørt Volvo i mange år. Jeg liker også dine kommentarer om nye XC90 og kan love deg at jeg jobber hardt med å dele kunnskap med norske politikere slik at de ser det samme som oss, at det er meningsløst å ha avgifter på hestekrefter på en SUV når den slipper ut ca 60g CO2/km. Dette er jo langt lavere enn myndighetenes mål å Klimaforliket så slike biler må vi ikke straffe med avgifter på hestekreftene.
      Vi får håpe på at dette blir endret på, gjerne allerede i årets Statsbudsjett.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

  2. Hei! Jeg oppfatter at nye XC90 har alt som skal til for å bli en suksess. Prisingen av bilen kan også medvirke til at den kan bli et attraktivt valg for barnefamilier som 3-4 år brukt. Bilen er lett gjenkjennelig som Volvo både forfra og bakfra med karakteristisk grill og baklys. Bilen inneholder siste skrik når det gjelder sikkerhetsteknologier, informasjonsteknologi og motorteknologi. Flere suksesser kan være på gang når arvtakeren til nåværende S80/V70 slipper til på samme SPA-plattform. Jeg husker tilbake til lanseringen av 850 GLT hvor jeg der og da tenkte at en slik bil ville jeg eie. Ti år senere fikk jeg realisert en 850 GL sedan. I dag er jeg fornøyd eier av V70 D4 med VEA-motoren og tenker litt på samme måten når jeg ser den nye XC 90.

    1. Hei Olav,
      Takk for hyggelig kommentar. Når har vi solgt mange Volvo XC90 First Edition på nett, og dette lover godt. Hos oss jobber vi nå videre for å kunne presentere ytterligere detaljer på bilutstillingen i Paris om noen uker. Deretter er det planlegging av detaljer rundt den norske lanseringen tidlig neste år. Vi gleder oss og jeg skal holde deg og andre interesserte orientert her på bloggen min.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *