Zero Klimalab 2030

For en tid tilbake var jeg heldig å bli invitert til å delta på Zeros Klimalab 2030, som fant sted i forrige uke.

ØysteinHerland_05Zero hadde invitert ledende personer fra norsk næringsliv, organisasjoner, offentlige institusjoner, forskningsmiljøer og toppet det hele med politikere.

Tema for dagen var satt til å være hvordan vi sikrer at det grønne skiftet vi er inne i fortsetter, at vi sikrer at vi når målene våre om reduserte klimautslipp og at to-graders målet for global oppvarming ikke overskrides.

Sett med mine øyne ble Klimalaben en inspirerende dag, sammen med mange svært kompetente deltakere.

Jeg skulle gjerne delt resultatene fra arbeidet denne dagen med dere allerede nå, men det skal Zero selv gjøre på sin egen konferanse den 13. november. Likevel er det ikke å røpe for mye og si at det er stor enighet om at det grønne skiftet vi nå er inne i må fortsette.

Dessuten kan jeg avsløre at mange av oss er overbevist om at det er langt bedre å belønne grønne valg, enn å straffe de som ikke velger slik.

Sagt på en enklere måte: Det er bedre med gulrot enn pisk.

Jeg gir all honnør til Zero for dette viktige initiativet. Tro for all del ikke at bilavgifter og lavutslippsteknologi ikke var tema også på denne samlingen.

photo credit: mindgutter via photopin cc

2 tanker om “Zero Klimalab 2030

  1. Positivt at Volvo engasjerer seg i miljødiskusjonen, og jeg håper det snart gir resultater i produktutvalget. Vår 2013 V40 vil byttes ut om to-tre år. Det er uaktuelt å bytte den ut med en ny konvensjonelt drevet bil. Vi er svært godt fornøyd med både bilen og service og opplever at Volvo leverer et godt totalprodukt, men drivlinjen trekker dessverre ned helhetsinntrykket, både av miljøhensyn og fordi den fremstår lite effektiv og moderne sammenlignet med alternativene. En V60 med 258 hestekrefter og krympet bagasjerom er ikke noe alternativ for oss, heller ikke en stor XC90 plug-in som i praksis vil bruke vel så mye drivstoff som vår mindre og konvensjonelle bil. Volvo bør de nærmeste årene komme på banen med overbevisende alternativer i de mindre klassene, helst elbil, alternativt plugin-hybrid med reell el-rekkevidde på minst 5 mil. Bilen og oppfølgingen forøvrig tiltaler oss såpass at det er lett å velge Volvo dersom pakken for øvrig tilsvarer det andre produsenter tilbyr, men løsningene må være på høyde med konkurransen.

    • Hei Roland,
      Takk for positive og konstruktive tilbakemeldinger.
      Vi tror at Plug In Hybrider er et konstruktivt og bærekraftig miljøbidrag.
      Du kan derfor se frem til at det finnes gode alternativer for deg når du skal bytte bil om noen år.

      Med vennlig hilsen
      Øystein

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *